Eesti saun Ukrainas

Sauna saatus

Kohapeale jõudes selgus, et saun on tõesti leidnud väga hea vastuvõtu. Mitut puhku tuldi sel teemal eraldi tänama. Muidugi on reaalses kasutuses ka omad eripärad. Kordame üle, et esialgne plaan nägi ette, et päeval suudab saun tehniliselt läbi lasta umbes 60 meest. Saunal on sõltumatu vee ja elektrivarustus eraldi toetusmasinaga. Põhimõtteliselt on sauna ees võimalik püsti panna soojapuhuriga puhkeala telk, et rahulikult riideid vahetada.

Dušš versus leiliruum

Kuna pataljonis on välisvõitlejaid, siis need ei osanud leilist alati lugu pidada ja nii juhtus, et mõni mees soovis 10 minutit järjest tulise veega dušši alla olla. See aga oli probleem, sest toetusmasinas kuumutati dušši jaoks boileriga vett, aga mitte sellistes kogustes.

Juhtmed, voolikud.

Me olime teadlikult kaasa pannud pikemad juhtmed ja voolikud. See oli õige otsus, sest kohalikud mehed lõikasid need just täpselt nii pikaks nagu vaja. Kuna vahepeal oli seal miinus 20 kraadi külma, siis saun pidas vastu. Mehed kiitsid leili just sellise temperatuuri vahe juures, aga mingil hetkel külmusid varustusauto juures olevad kraanid kinni. See ei olnud suur probleem ja edaspidi lihtsalt sellega arvestatakse. Me nägime ka, kuidas kraanide ja ühenduslülide ümber oli pandud puhvaikadest soojendused.

Sauna läbilaskevõime

Saun ei tööta maksimum režiimil, sest nende lahingrütm määrab kõik muu. Sisuliselt on saun ühe kompanii juures umbes kolm päeva, et siis sõita järgmise kompanii juurde. Iga päev käib saunast läbi umbes ühe rühma suurune hulk mehi. Kogu kompanii korraga ei saa sauna tulla juba seepärast, et üks rühm on alati eesliinil kaevikus.

Vesi ja elekter

Vett võetakse peamiselt vanadest kaevudest. Seega süsteem, kus meil on eraldi veevarustuse auto õigustas end põhimõtteliselt, ehkki ilmselt on optimeerimisvõimalused olemas.

Elektri jaoks eelistatakse diiselgeneraatoreid, sest armee masinad on rohkem diisli, kui bensiini peal.

Veoautod

Pataljoniülem kiitis meie veoautosid, mis kõik on ühest tüüpist ja teoreetiliselt muudab hooldamise lihtsamaks. Väga oluline oli maastikuvõimekus. Rindeligidased teed on kas väga+väga auklikud koos eriti sügavate aukudega või siis lihtsalt poriteed. Põhimõtteliselt peab alati arvestama, et masinad võivad kinni jääda.

Kui ma küsisin, et mida te soovitaksite teistel üksustel teistmoodi saunaga teha, siis kinnitati, et kõigil võiks olla just sellisest kontseptsioonist lähtuv saun. Väga oodatakse meie pesumaja saabumist, sest koos külmadega on pesupesemine läinud kordades keerulisemaks.

Kogu projekt on andnud meile julgust, et proovida seekord leida rahvusvahelisi rahastajaid ja lüüa liitu rahvusvahelise saunakogukonnaga. Ehitame veel 10 taolist kompleksi. Eestis elav ingliskeelne saunabloggija Adam Rang on nüüd samuti meie jätkuprojekti hingeks ja ma usun, seetõttu kuulete te saunadest veel

kapten Ilmar Raag